Sunday, September 2, 2012

Bila perempuan marah | Lelaki tolong paham!!!

hasil karya; E-ra paSha pada 9:41 AM 4 000 orang nak tahu rahsie e-ra
selamat berhujung minggu semua..
hari ni alhamdulillah e-ra ade sedikit masa untuk menaip entry ini..

entry perempuan marah2 lagi??
yup!!
e-ra memang sangat suka dengan entry sebegini..
kerana walaupon dah diberitahu kepada lelaki..
tapi lelaki ni masih x faham lagi apa yang harus meraka buat bila perempuan..
START MARAH!

cuba tengok situasi kat bawah ni dulu:

normal kan benda2 macam ni berlaku??
biasa lah~
kebiasaannya wanita x kan mudah mengalah!
dan nak menang sahaja..
e-ra mengaku kadang2 e-ra pun macam tu jugak..

tapi!
yang lelaki ni..
cuba la pura2 mengalah masa perempuan tu tengah marah..
nanti kalau dia dah sejuk sikit..
korang baru la terangkan yang sebenarnye perempuan tu salah..
kalau tengah marah..
(memang x la die nak mengaku salah.). 
dan
cuba cakap dekat dia elok2..
kompom x marah dah!

dan bila kejadian kat bawah ni pulak berlaku:
*sunyi sepi, merajuk*
Awak..
Awak sihat? Dah makan?
Awak okay tak?
Awak kenapa ni? Saya ada buat salah?
Awak, janganlah macam ni. Cuba respon sikit?
Kau diam boleh tak?!
*kerut-kerut kening, garu-garu kepala*

Perempuan kalau tengah marah, memang malas sangat nak cakap apa-apa. Asal nak cakap, mula la nak buat ayat jampi sampah, paling tidakpun menangis. Jadi kamu jangan nak buat ramah sangatlah bila dia marah tu, bimbang bertambah ribut. Cara terbaik, beri dia ruang dan masa.


"Awak, walau apa jua keadaan awak, saya akan sentiasa sayang awak. Saya sentiasa ada untuk awak, bila lapang nanti, text me okay"

Hantar tu pun dah cukup, tak perlu nak panjang-panjang, tak perlu bertubi-tubi. Yes, dia perlukan masa untuk bertenang. Ayat macam tak boleh pergi kan? Walhal kalau perempuan tu gila, ada kau nak kejar-kejar lagi bang? **Tak payah jawab.

Perempuan kalau tengah marah, memang macam kena suntik virus gila. Buat apa sahaja yang buat dia rasa puas tanpa fikir sebab dan akibat (tak sempat). Janganlah cabar dia buat apa-apa, mungkin masa tu, bunuh diri pun dia tak perasan. Bila dah dikuasai syaitan bukan?

Lelaki ni pun janganlah pendek akal sangat. Setakat nak cakap 'maaf' atau 'sorry' tu tak perlu bayar satu sen pun, tak perlu panjat Gunung Himalaya dahulu pun, tak perlu. Ringan-ringankanlah mulut, tu penyejuk hati dia. Kalau kamu tak salah sekalipun, setakat salah yang kecil tu mengaku sahajalah. Perempuan memang asyik nak menang. Nanti bila dah reda, jelaskanlah. Tu pun kalau kamu sayang perempuan tu, kalau tak sayang; lempang laju-laju, campak jauh-jauh. Dayus!


 “Jika salah seorang antara kalian marah sedang pada saat itu ia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Namun jika tidak hilang juga marahnya, maka hendaklah ia berbaring.” (Hadis riwayat Imam Ahmad).

#so paham x?

Bila pompuan tengah marah marah
Lebih baik lelaki buat tak endah
Sebab kalau jawab pun tadak faedah
Kerana pompuan takkan mudah mengalah
Bila pompuan tengah naik hangin
Baik lelaki jangan ambik pusing
Kerana jika lelaki turut sama melenting
Pompuan akan bertambah bising bising
Bila pompuan marah marah lagi
Lebih baik lelaki diamkan diri
Sebab kalau lelaki turut sama berkelahi
Pompuan akan bertambah marah sampai tak sedar diri
Bila pompuan masih dok sakit hati
Baik lelaki pujuk dengan muka manis berseri
Kerana silap pujuk pompuan akan bertambah benci
Alamatnya jenuh la lelaki dok makan hati
Bila pompuan tengah dok berang berang
Baik lelaki jangan dok cakap sebarang
Lagipun masa inilah lelaki ada peluang
Tengok pompuan dah jadi tak macam orang
Buat semua kaum lelaki di luar sana
Sila tumpukan perhatian anda
Sebab ini adalah fakta benar lagi nyata
Kalau bergaduh ngan pompuan, lelaki takkan menang punya!


tu je yang e-ra nak sampaikan..
fikir2kan
wahai kaum lelaki..
semua di tangan anda!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

akulah E-ra paSha*_* Copyright © 2012 Design and Graphic by E-ra Pasha Template