Friday, June 1, 2012

Menu tengah hari : nasi planta bersama ayam ala KFC by e-ra pasha

hasil karya; E-ra paSha pada 12:26 PM

yeaaaaaaa..!!
hallo readers ku tersyg!!
seperti yang hampa2 tahu..
sejak kebelakangan ni e-ra rajin bebenor mencuba resipi dari internet kan?
bak kate nenek e-ra:
time cuti ni la kau nak belajar masak..nanti da masuk belajar x de masa dah..

baik lah!
hari ni e-ra try masak nasi planta..
e-ra try resipi dari sini>

RESEPI NASI PLANTA ::

Bahan-bahan:
  • 1kg beras
  • 1.3 liter stok ayam
  • 80gm bawang putih
  • 50gm bawang besar
  • 220gm Marjerin Planta
  • 20gm daun pandan
  • 30gm serbuk Pati Ayam Knorr
  • 20gm kismis
  • 40gm gajus | dibakar..

Cara memasak:
1. Didihkan air stok ayam bersama Marjerin Planta , bawang merah, bawang putih dan juga daun pandan.
2. Kemudian masukkan beras bersama serbuk Pati Ayam Knorr dan kacau rata.
3. Biarkan nasi hingga masak.
4. Apabila nasi masak, taburkan kismis dan gajus di atasnya. Gaulkan rata sebelum sedia dihidang.


taraaaaaa..
ni hasilnya..

ok untuk lauk pulak e-ra just masak ayam goreng ala KFC je
(my favourit)
selama ni e-ra suruh mama je yang buat.
tapi kali ni..
e-ra try..

BAHAN2
*ayam yang dipotong mengikut citarasa anda..(e-ra suka besar2)
*telur ayam yang sudah di kacau dengan garfu..(kalau ayam 5-6 ketul cukup sebiji telur sahaja)
*minyak untuk menggoreng..
*tepung segera 

CARA2
1. Panaskan minyak..
2. Gaul ayam dengan telur kemudian gaul pula dengan tepung goreng ayam segera..

INGAT!!
# pastikan minyak betul-betul panas..
#pastikan ayam tenggelam dalam minyak..
(kalau tak..x ranggup macam ayam KFC)

taraaa..
ni contohnya:

siappp!!!
yeaaaa
clap your hand..

MAKAN KEDUA-DUA RESIPI INI KETIKA PANAS BERSAMA SOS LIFE~ 
~yummmy~


NOTA KAKI:
alhamdulillah..
sikit demi sedikit e-ra da mula pandai masak..
x kebulur la mr jantung hati kalau kawen dengan e-ra..
heheehe


singnature-2.png (300×100)

1 000 orang nak tahu rahsie e-ra:

Syahmi Meon on June 1, 2012 at 12:50 PM said...

hahaha.. thanks bby.. ucuk tau ucuk x kn kbulur ble kawin gn bby nti.. heeeee.. i love u so much!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

akulah E-ra paSha*_* Copyright © 2012 Design and Graphic by E-ra Pasha Template